søndag 12. september 2010

Livet på Hald

Yes, da er det på tide med det aller første innlegget i reisealmanakken. Kanskje litt rart å skrive i en reisealmanakk før man i det hele tatt har pakket, men det får gå. Tenkte jeg bare skulle starte med en enkel liten innføring i dagliglivet her på Hald under det seks ukers lange forkurset.


Tur til Preikestolen
På ukedagene har vi undervisning fra ni til fire. Temaene varierer veldig. Denne uka har vi hatt om alt fra hvordan å ta gode bilder til hvordan man skal oppføre seg overfor barn med tunge psykiske belastninger. Det meste av undervisningen er veldig spennende og handler om ting man vil få bruk for senere (team-arbeid, lederskap, interkulturel kommunikasjon osv). Andre ting er for meg litt mindre relevant, f.eks. misjonslære og lære om nådegaver. Allikevel er det greit å lære om hvorfor folk ønsker å misjonere, og om hva moderne misjon går ut på. Fant ut at det egentlig handler mest om å hjelpe folk gjennom bistand. Fikk inntrykk av at misjoneringen skjer mest ved at de prøver å være gode forbilder gjennom hva de gjør, og hvem de er. 
I helgene er det egentlig fri, men det er mye som skjer for det. Sist helg var vi f.eks. i dyreparken og på prekestolen. Det er godt å komme seg litt bort fra skolen også, ikke bare gå rundt i den samme bygningen hele uka.

Hittil er jeg veldig fornøyd med opplegget, skolen og miljøet. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte Hald. Jeg trives kjempegodt! Det skumle er at jeg nesten glemmer at jeg drar til Madagaskar om tre uker..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar