tirsdag 23. november 2010

Motor, valg og hårklipp

Har blitt lite blogging i det siste så kjører på med et aldri så lite lapskausinnlegg med litt av hvert fra de siste ukene.
For to uker siden stakk Synnøve og Marie til Antananarivo for å starte med arbeidet sitt der. Helgen etter dro også de to misjonærfamiliene Aaslid og Sand. Dermed ble det plutselig veldig tomt og stille. Heldigvis fikk vi inn legen Lars Olav fra Gjøvik som erstatning. Han skal være her i to uker og hjelpe til på sykehuset som ligger femti meter bort i gata. Trivelig kar. Siden jeg vurderer å studere medisin neste år passer det veldig bra å ha en jeg kan spørre ut i det vide og det brede. Neste uke skal jeg få være med på en operasjon sånn at jeg kan se og lære litt. Spennende saker!

Ellers har vi kommet godt i gang med vår første arbeidsuke. På formiddagene jobber vi med praktisk arbeid på båten (til nå mye maling) mens vi på ettermiddagene har data- og språkundervisning for de ansatte i Shalom. Etter hvert skal vi også starte opp en engelskklubb hvor folk utenfor Shalom kan delta. Veldig mange som ønsker å lære engelsk her så det blir nok ikke problem å få med nok folk.

Hittil har det ikke blitt noe tur med Shalom-båten siden motoren ikke har vært i orden. Sist helg ble det derimot endring i sakene da vi fikk på plass den nye motoren fra Norge. Det krevde en spektakulær operasjon med transport med hestekjerre, båt og tau. Må innrømme at jeg fryktet litt for at den skulle ploppe ned i vannet på vegen over elva, men det gikk overraskende knirkefritt. 

Ellers ble Alex så desperat lei håret sitt at jeg fikk prøvd meg som frisør. Det ble brukbart.

Onsdag forrige uke var det forresten valg om ny grunnlov. På forhånd fikk vi mail fra ambassaden om at vi burde holde oss unna store folkemengder og sentrum av de største byene, da den politiske situasjonen i landet har vært nokså kaotisk de siste to årene. Valget i seg selv gikk fredfullt for seg uten noen problemer. Dagen etter var tingene derimot ikke fullt så harmoniske. En gruppe på 20 offiserer og oberster har gjort mytteri og krever presidentens avgang. Siste nytt er at alle offiserene og noen ledere fra opposisjonspartier er arrestert. Det er vanskelig å si hvordan ting utvikler seg videre, men det virker som at ting går fredelig for seg. I tillegg er vi langt utenfor begivenhetenes sentrum så vi har det trygt og godt. Ingen grunn til bekymring.


Her kommer diverse bilder:
Motoren klar til transport på gassisk vis

Akkurat her hadde jeg ikke helt trua





Midt i det hele kom det en fyr i blå bukser for å spille inn musikkvideo. Det satte den perfekt stemningen

Motoren på plass:)





 Til slutt noen bilder av den sjuke solnedgangen her:


3 kommentarer:

  1. så inponerende både å lese tekst og å se på bildene,Ole Jørgen. Var innom og tittet for noen dager siden,så nå var det moro med litt nyheter. Har tenkt så mye på deg i det siste.og ble så glad for å se at det er bra med deg.Her er det skikkelig vinterkulde og adventstemmning.Pappa er på kurs i Lillehammer et par dager,men ellers er det vist lite nytt herfra. Vi holder kontakten,Ole. Ber for deg da vet du. Stor varm mammaklem!

    SvarSlett
  2. hei ole!
    jeg er så spent på operasjonen di skal få være med på=) fortell om den da! jeg håper du komme ropp hit til neste år. da kan martin være fadderen din og vise deg rundt og passe på at du hara det bra på universitetet. men går ut ifra at valget ikke beror på hva jeg ønsker, noe jeg er glad for. likte det kunstneriske innslaget i blå bukser. det må ha vært hysterisk artig!

    fortsett å blogg som du gjør

    klem fra ivrig leser ( birgitte)

    SvarSlett
  3. gratulere med nittenårsdagen i går,ole jørgen. Jeg er vist en superstolt hønemor! Det er moro å kikke på bildene dine.Har akkurat tatt en titt igjen.Håper du får en fin og opplevelses rik jul.Den blir iallefall anderledes.Her går olt på vanlig vis ,og vi er snart i mål,mangler bare juletre.Stor mammaklem igjen. Ps. Anders kjøpte seg mopedbil i går!

    SvarSlett